top of page

Luku 29

Ehtoollinen

 

1.Meidän Herramme Jeesus, sinä yönä jona hänet kavallettiin, asetti ruumiinsa ja verensä sakramentin, jota kutsutaan ehtoolliseksi. Tätä asetusta tulee noudattaa hänen kirkossaan maailman loppuun asti Jeesuksen uhrikuoleman jatkuvaksi muistamiseksi. Ehtoollinen sinetöi Kristuksen kuoleman kaikki hyödyt todellisille uskoville ja ravitsee heitä hengellisesti. Näin uskovat kasvavat Kristuksessa ja liittyvät edelleen kaikkiin niihin velvollisuuksiin, joita uskovilla on Kristusta kohtaan. Ehtoollinen on side ja lupaus uskovien yhteydestä Kristukseen toinen toisiinsa hänen salatun ruumiinsa jäseninä.

 

2. Tässä sakramentissa Kristusta ei tarjota Isälle eikä tehdä mitään todellista uhrausta elävien tai kuolleiden ihmisten syntien anteeksiantamiseksi, vaan ainoastaan muistetaan sitä, kun Kristus antoi itsensä ristillä kertakaikkisesti. Ehtoollinen on hengellinen ruoka ja juoma, joka osoittaa tämän Kristuksen työn johdosta kaiken ylistyksen Jumalalle. Siksi paavilaisten messu-uhri loukkaa vastenmielisesti Kristuksen kertakaikkista uhria, joka yksin on annettu valittujen kaikkien syntien hyvittämiseksi.

 

3. Herra Jeesus on tätä toimitusta varten nimittänyt sananpalvelijat julistamaan asetussanat kansalle, rukoilemaan ja siunaamaan leivän ja viinin elementit, asettaen ne siten pyhään käyttöön erotuksena arkikäytöstä. Papit ottavat ja murtavat leivän, ottavat maljan ja (nauttien sakramentit myös itse) antavat leivän ja viinin ehtoollisvieraille, mutta ei kenellekään sellaiselle, joka ei ole läsnä jumalanpalveluksessa.

 

4. Tämän sakramentin luonteen vastaisia ja Kristuksen asetuksen vastaisia ovat yksityiset messut sekä sakramentin vastaanottaminen papilta tai joltakulta muulta yksityisesti, samoin ehtoollisviinin kieltäminen kansalta, ehtoollisaineiden palvonta, niiden kohottaminen tai kuljettaminen ympäriinsä palvottaviksi sekä niiden säilyttäminen myöhempää uskonnollista käyttöä varten.

 

5. Sakramentin ulkoisilla elementeillä, jotka Kristuksen asetuksen mukaisesti on asetettu erilleen, on seuraavanlainen suhde ristiinnaulittuun: toisinaan niitä kutsutaan todellisesti, ja vain sakramentaalisessa mielessä, niiden asioiden nimillä, joita ne edustavat. Ne edustavat Kristuksen ruumista ja verta, joskin substanssina ja luontonsa puolesta ne yhä säilyvät todellisesti vain leipänä ja viininä, joita ne olivat jo aiemmin.

 

6. Oppi, jonka mukaan leivän ja viinin substanssi muuttuu Kristuksen ruumiin ja veren substanssiksi (jota yleisesti kutsutaan termillä transsubstantiaatio) papin suorittaman konsekraation välityksellä tai jollakin muulla tavalla, on ristiriidassa sekä Raamatun että myös terveen ajattelun ja järjen kanssa. Se kadottaa sakramentin luonteen ja on ollut ja on edelleen syy monenlaiseen taikauskoon ja karkeaan epäjumalanpalvelukseen.

 

7. Ne, jotka ottavat sakramentin arvollisesti vastaan ja jotka nauttivat ulkonaisesti sakramentin näkyvät elementit, myös sisäisesti, uskon kautta, todellisesti ja varmasti, ei kuitenkaan lihallisesti tai ruumiillisesti vaan hengellisesti, syövät ristiinnaulittua Kristusta ja ottavat vastaan hänen kuolemansa kaikki hyödyt. Kristuksen ruumis ja veri eivät siis ole ruumiillisesti tai lihallisesti leivässä ja viinissä, niiden kanssa tai niiden alla; kuitenkin ne ovat yhtä todellisesti ja hengellisesti läsnä uskoville tässä toimituksessa, kuin sakramentin elementit ovat todellisia heidän aisteilleen.

 

8. Vaikka tietämättömät ja pahat ihmiset voivat ottaa vastaan tämän sakramentin ulkoiset elementit, he eivät ota vastaan merkkien tarkoittamaa asiaa. Se, että he vastaanottavat sakramentin arvottomalla tavalla, saattaa heidät syyllisiksi Herran ruumiiseen ja vereen ja johtaa heidät omaan tuomioonsa. Tietämättömät ja jumalattomat ihmiset, jotka eivät ole kelvollisia nauttimaan yhteydestä Kristukseen, eivät ole arvollisia tulemaan ehtoollispöytään. Jos he tässä tilassa osallistuvat näihin pyhiin mysteereihin ja heidän annetaan osallistua niihin, he tekevät suuren synnin Kristusta vastaan.

bottom of page